Lite skörd och mycket att skriva i nya boken= del 3

Innan regnet hann jag skörda ett par gram naket enkorn= Triticum sinskayia.
Naket betyder skallös, vanlig enkorn har skal som inte går bort med tröskningen men måste skala liksom man får göra med dinkel=spelt eller havre och korn.
Av de 2 sista finns det också skallösa sorter.
Medan det regnar kan jag sitta och skriva mera i min nya bok= "Ekologiska odlings tips del 3".
Det är en del men inte så värst mycket kvar, en del om ekologisk vinodling och en del tips till som jag har fått från en del kollrgor i Tyskland, bl. a. från Arche Noah och Dreschflegel och en del andra trevliga odlare som är/var så snälla att lämna sina tips, oftast byggda på många generationers erfarenheter.
Hoppas att det blir skapligt nästa vecka med vädret så att mitt spannmål kan tröskas.
Efter branden i 2003 då min tröska förstördes, är jag nu beroende av en vän som måste tröska hemma hos sig men oxå hos andra och sedan är man naturligtvis beroende av vädret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0