Hemma från att ha varit borta.

Idag ska jag fylla äppelmusten som en kompis (Jakob) och jag pressade igår tillsammans med hans barn, i burkar och pasteurisera.
Mums.
Emellertid har jag varit på fröodlings resa i Algarve Portugal med Runåbergs Fröers ägare.
Vi byggde tak över hans bostad där och jag sådde enkorn Gotland, Svart emmer och Duborskian bergsris där.
Alla potatis togs upp innan resan och de lades i halm i källaren.
Så ska jag göra med alla rotsaker men har gjort det oxå med kål.
Se om de saker håller längre utan att tex. morötterna börjar växa på vårkanten.
Kommande vecka ska så småningom rotfrukterna skördas, rotselleri som sista eftersom de växer mest på hösten.
Kålen har jag inhägnad med fårnät mot rädjuren så att förhoppningsvis man senare också kan skörda grönkål och brysselkål.
Kommande vecka ska jag dessutom djupkultivera potatislandet + gödsla den med komposterad stallgödsel eftersom där bredvid nya potatislandet ska jag nästa år odla mer vintersquash Ishiki Kurri.
Mums.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0