Vintervila

I den här tiden av året händer det inte så mycket längre i trädgården eller med odlingarna över huvud tagit.
Men de första frökatalogerna börjar redan nu komma i brevlådan.
Och då börjar det att klia lite i fingrarna förstås redan.
De flesta frostkänsliga växter i den belysta källaren (växtlysrör!) ser bra ur, de första nya tomater är på väg!
Jag tog i oktober innan frosten tog tomatplantorna i växthuset några tjuvar från de och petade de ner i några lerkrukor och de växer sakta men bra och de första 3 små och gröna tomater har redan kommit, kanske då färska egna tomater till Jul?
Ute sådde jag lite perenne råg, perenne vete och naket enkorn i ett par såbrätter men de har inte kommit än, de perenne fröer var väl rätt så gamla, från 2000, alltså kanske de är för gamla??
Jag ska försöka att beställa nya till våren.
Alla växter som rådjuren tycker om att barka tex. har jag täckt med nät för aat skydda de.
Konstigt men förra vintern åt rådjuren all löv på mahonia som man trodde att de inte ville smaka eftersom bladen är lite stickiga.
Nu i viloperioden får våra krukväxter bara vatten som har stått i vattenkannan i en vecka till 10 dagar, detta vatten mår de bättre av, sen vattnar jag de bara på vattendagar enligt Johanna Paungger och Thomas Poppe's kalender, som fungerar bättre för svenska förhållanden än Maria Thun's.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0