Spannmåls sådd

I onsdags (23/9) var det dags för att så höstsädet.
Där jag hade midsommarrågen djupkultiverade jag 2x och sedan sådde jag enkornsvete Gotland cirka 30 kg.
Där jag i år hade naket korn djupkultiverade jag bara där vitklkövern var dåligt representerade eller inte alls hade kommit, 1x.
Sedan sådde jag där 90% svart emmer och 10% tiroler rotdinkel/spelt, detta beroende på att utsädet inte var helt rent svart emmer.
Detta är problemet med skördetröskorna, speciellt de större, att de är jätte svåra att få helt rent.
Alltså det som kommer i tanken är lite blandat eftersom spanmålsskruvorna innehåller en del kvar av det som tröskades innan.
Och sitta och rensa 10 kg är lite svårt när sorternas kärnor är lika stora.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0